Mindfulness tijdens de zwangerschap

Vroeg of laat moet je baby er uit. Een spannend, belangrijke gebeurtenis. Zal het allemaal wel goed gaan? Met jou en de baby? En hoe zal het voor je partner zijn? Hoe voelen de weeën? Krijg je complicaties? Wanneer begint het? En ben je wel op tijd op een veilig plekje? Is je partner daar op tijd? Zoveel vragen, en niemand die je de antwoorden geeft.

En dan wordt je ook nog verteld hoe belangrijk het is dat je ontspant. Iedereen weet dat stress niet goed is voor zwangeren. Én hoe belangrijk het is dat je tijdens de bevalling kunt ontspannen. Maar zo makkelijk is het niet.

Alsof ontspannen op commando gaat. Niet dus…  En toch is het belangrijk. Stress IS niet goed voor je zwangerschap.

Spanning bij de zwangere bemoeilijkt de bevalling. Spanning bij je partner bemoeilijkt je bevalling. En je baby merkt het ook. Ook nu tijdens de zwangerschap is het van belang dat spanning beperkt wordt, stress is ongezond voor je baby.

 

 

Maar ja, wat als er gewoon stress is? Stress door je werk, iets in je privésfeer of gezondheidsproblemen of door de aankomende bevalling.

Mindfulness biedt geen quick-fix. Mindfulness is geen uitweg.

Je weet vast wel dat het je niet helpt om je ergens eindeloos druk over te maken. Maar met dat inzicht is het niet opgelost. Lastige gedachten blijven niet gewoon weg omdat je ze niet wilt hebben. Soms IS er stress, en dat kunnen wij met de beste wil van de wereld niet voor je verhelpen. Jij zelf ook niet, anders had je dat wel gedaan. En een zwangerschap en bevalling kunnen ook echt spannend zijn. Het gaat niet altijd goed.

Mindfulness biedt je een andere weg.

  • Een weg waarbij je beter in balans bent, terwijl er stress is.
  • Een weg waarbij je zult ontspannen, ook als het spannend is.
  • Een weg die je geluk vergroot, terwijl je leven hetzelfde blijft.
  • En een weg die jou én je partner zal helpen tijdens de bevalling.

 

Mindfulness is een open aandacht. Op een speciale manier oplettend zijn, bewust aanwezig in het hier en nu. Vanuit een open en vriendelijke houding willen begrijpen wat er aan de hand is. Zonder te oordelen, dingen te negeren of meegesleept te worden in de drukte van alledag ben je aanwezig in dit moment (wat iets anders is dan dénken over dit moment). Als je aanwezig bent bij het opstaan, de boodschappen, de liefste glimlach van je kinderen, grote en kleine conflichten, ben je niet ergens anders met je aandacht, dan ben je hier. Door dit bewust en vriendelijk aanwezig zijn ontstaan veranderingen in je gedrag en in de houding naar jezelf en je kinderen. Min of meer vanzelf, van binnenuit.

Mindfulness is de zon ervaren op je huid. Zoute druppels voelen biggelen langs je wang. De irritatie voelen in je lijf. De vrolijkheid én de narigheid ervaren op het moment dat deze er zijn. Zonder er iets mee te hoeven doen, meteen te reageren of te uiten wat je er allemaal van vindt. Mindfulness is vriendelijk aanwezig zijn bij wat er nu is. Elk moment. ” (Eline Snel, Stilzitten als een kikker)

Terwijl je oefeningen doet die spanning en stress verminderen, geef je jezelf er allerlei kadootjes bij:

✓ Mindfulness is niet alleen goed bij stress, maar ook heel fijn als er geen stress is!
✓ Je geniet meer van alledaagse dingen.
✓ Zwangerschapsklachten voelen minder vervelend.
✓ Pijn kun je beter opvangen.
✓ Je hoofd zit je lijf niet in de weg, wat een snelle bevalling bevordert.
✓ Lastige dingen worden makkelijker te accepteren.|
✓ Je hoofd wordt helderder wat het maken van lastige keuzes makkelijker maakt.
✓ Het helpt om straks de signalen van je baby goed te verstaan.
✓ En het helpt om je relatie in evenwicht te houden nu er een nieuw persoontje bij komt.
✓ Je leert vaardigheden waar je een leven lang iets aan hebt.

Weet je dat leren puffen helemaal niet nodig is voor een goede bevalling?

In een gewone zwangerschapscursus krijg je informatie, leer je ontspanningsoefeningen voor je lijf, en puffen. Er is niets mis met puffen, maar nodig heb je het niet. Als we je dat tijdens je bevalling drie keer voordoen, kun jij prima puffen. Misschien voelt het nu fijn wanneer je goed geinformeerd bent, maar straks zal informatie  je niet helpen met het opvangen van weeën en onverwachte situaties?

Wil je weten je wat je echt nodig hebt?

Als er iets is wat we steeds weer zien in ons werk als verloskundige en gynaecoloog, is het wel dat je er niet bent door perfect te puffen. Wat je nodig hebt, is een ontspannen geest.
✓ Mindfulness traint je geest. Om niet meegesleept te worden in spannende gedachten, in verzet tegen pijn, of zorgen over hoe lang het nog duurt.
✓ Mindfulness helpt je te ontspannen terwijl het spannend is.
✓ Het leert je er mee om te gaan dát je het niet onder controle hebt en dát je niet weet hoe het gaat lopen.
✓ Want dat is een feit; niemand heeft jouw bevalling onder controle, en niemand kan je precies vertellen hoe het zal zijn.

Hoe? Dat laat zich lastig uitleggen. Mindfulness is een zachte, ontdekkende manier van met je aandacht in het nu zijn. We zouden je tien definities van mindfulness kunnen geven, en dat weet je het nog niet.

Er is maar één manier; en dat is het ervaren. Net zoals we je kunnen vertellen hoe Mozart klinkt, en dat je het dan nog niet weet. Muziek moet je horen.

Zo is het ook met mindfulness tijdens je zwangerschap en bevalling. Mogen wij het jou laten ervaren? Dan kun je daarna zelf beoordelen wat het jou brengt.

Als verloskundige, gynaecoloog én mindfulnesstrainer hebben we de verhalen teruggehoord. Hoe moeders én vaders aangegeven hebben dat mindfulness ze zo geholpen heeft. Met de pijn, met het ontspannen tijdens de weeën, met het zien van weeeën bij je vrouw en juist op de momenten waarop je voelde dat ze geen controle hadden. Juist wanneer het anders liep dan gehoopt. En hoe mindfulness ze daarna, in de eerste tijd met de baby ook zo tot steun is geweest. Met gebroken nachten, een baby die zich steeds weer anders gedraagt, de hectiek van de kraamvisite, het weer aan het werk gaan en in de relatie die zo veranderde.

 

Wij zijn er van overtuigd. Nu jij nog. Wij gunnen het je van harte!

Zoals gezegd; mindfulness is geen quick-fix. Mindfulness is een vaardigheid. Niets iets waar je over leest, maar iets wat je leert door het te doen. Net als zelf muziek maken. Mozart spelen leer je niet door er over te lezen, maar leer je door het te doen.

Heel graag leren wij jou mindful te zijn. We bieden je inspirerende lessen waarbij we verschillende leermethoden aanbieden. Er zijn videolessen met audiobestanden en ebooks en live-lessen. Kies de manier die bij jou past.

We wijzen we je de weg in mindfulnessland. Je krijgt fijne en praktische oefeningen aangereikt waar je thuis mee aan de slag kunt. Een optimaal effect kun je verwachten wanneer je dagelijks 30 tot 40 minuten tijd neemt om met deze oefeningen in jezelf te investeren. Heb je deze tijd niet? Alle kleine beetjes helpen. Misschien lijkt het dagelijks oefenen nu veel. Maar we beloven je dat hoe meer jij nu investeert in jouw mindfulness hoe meer voordeel jij hiervan zult ervaren. Opnieuw net als met Mozart; hoe meer je oefent, des te mooier klinkt jouw muziek. Eigenlijk vragen we je dus om te kiezen voor jouw eigen muziek. Omdat je dat verdiend.

Zodat jij op je fijnste, beste, krachtigste en meest ontspannen zelf kunt zijn.  Voor jou, je partner en je baby.

Op naar een ontspannen zwangerschap, bevalling en babytijd!

Meld je nu aan, en volg vandaag nog je eerste online les.