Veelgestelde vragen

Het grootste deel van de tijd tijdens de training wordt besteed aan het leren van mindfulnessvaardigheden. Op allerlei manieren zijn de oefeningen toegespitst op de zwangerschap en geboorte. Daarnaast is Mindful Zwanger en Bevallen een volwaardige zwangerschapscursus. In de training krijg je alle benodigde informatie over de bevalling; normale geboorte, hoe je de kansen op een goede bevalling kunt vergroten en hoe je om kunt gaan met tegenslag en complicaties.

Een gewone zwangerschapscursus geeft je informatie, oefeningen voor buik-, rug- en bekkenbodemspieren en ‘pufles’. Informatie is belangrijk. Het zal je helpen als je begrijpt wat er gebeurt. Je zult echter nooit je kunnen inlezen in alle mogelijke scenario’s. In de mindfulnesstraining krijg je alle informatie die je nodig hebt. Maar wat veel belangrijker is, is dat je leert om te gaan met scenario’s waarop je niet bent voorbereid. Hoe kun je op dat moment rustig blijven en goede keuzes maken die passen bij wat je belangrijk vindt.

Ook is in de achtweekse en tweedaagse veel tijd ingeruimd om te leren om te gaan met pijn, zodat je weet hoe je straks tijdens de weeën op je sterkst bent, ongeacht hoe de bevalling straks zal verlopen. Ook je partner leert hoe hij met de pijn kan werken.

Onze deelnemers gezonde, gewone aanstaande ouders die zich willen voorbereiden op de geboorte en de tijd daarna.

In het bijzonder is mindfulness geschikt voor ouders die opzien tegen de bevalling, stress ervaren, negatieve ervaringen hebben met pijn, bekend zijn met depressies en ouders die makkelijk bezorgd zijn.

Mindful Zwanger & Bevallen is geschikt voor iedere ouder. Wat je leert zal je helpen bij de bevalling; ongeacht waar en hoe je gaat bevallen. Iedere bevalling gaat gepaard met emoties, onzekerheden en onverwachte situaties. Wel zal de training de kansen op een goede bevalling vergroten.

Je bent heel welkom, ongeacht hoe en waar je kindje geboren gaat worden!

Mindfulnessoefeningen zijn eenvoudig, maar niet gemakkelijk. Het kan lastig zijn de oefeningen echt te gaan doen. Misschien kom je ook wel hindernissen tegen tijdens het oefenen. Hoe je hier mee om kunt gaan is onderdeel van de lessen.

In de achtweekse en in het online programma wordt van je gevraagd zes dagen per week een half uur per dag te oefenen met diverse meditaties.Er zit veel variatie in deze oefeningen.

De training is uitdagend, maar niet zo uitdagend als bevallen en het opvoeden van je kind. Dit maakt de training een goede voorbereiding voor straks.

Nee, je leert in deze training alles wat je nodig hebt. Wel is het verstandig de informatie-avond van je eigen verloskundige of ziekenhuis te bezoeken; wij zijn onvoldoende op de hoogte van lokale praktische afspraken. Wanneer je het leuk vindt ook een andere zwangerschapscursus te volgen, is dit niet bezwaarlijk.

Buik-, rug- en bekkenbodemspieren train je niet in de mindfulnesstraining. Sterker nog; je kunt de mindfulnesstraining zelfs volgen als je bedrust moet houden. Een goede lichamelijke conditie is wel belangrijk voor een vlotter verloop van de zwangerschap en bevalling en een beter herstel daarna. Zorg daarnaast dat je lichamelijk in conditie blijft. Sporten is altijd goed, zeker ook als je zwanger bent.

Als verloskundige en gynaecoloog hebben we vele bevallingen begeleid. Vrouwen zonder cursus, vrouwen met cursus, partners met cursus, partners die een avond mee zijn geweest, partners zonder cursus. Onze ervaring is dat het vooraf leren van ademhalingstechnieken niet noodzakelijk is. Wanneer de ademhaling zich tijdens de bevalling niet vanzelf reguleert, is enkele weeën begeleiding van de verloskundige voldoende om op dat moment te leren puffen. In de mindfulnesstraining is ruim aandacht voor je ademhaling.

Hoe je de weeën ervaart heeft echter weinig te maken met hoe je ademt. Veel belangrijker is hoe het met jou gaat terwijl je weeën hebt, wat er in je hoofd gebeurt en hoe je tegen de bevalling aankijkt. Mindfulness leert je om te gaan met je ademhaling, met pijn én met de denkgeest. En daar valt of staat het mee!

Hypnobirthing leert je om diep te ontspannen en te vertrouwen in je eigen lichaam en innerlijk weten. Mindfulness leert je te ontspannen, maar veel belangrijker nog hoe je om kunt gaan met het onverwachte. Om je bewust te zijn van wat er in je en om je heen gebeurt en voluit te leven. Je leert minder op de automatische piloot te reageren. Hoe je bewuste keuzes kunt maken in elke situatie, zonder overspoeld te worden door onverwachte gebeurtenissen of emoties. Mindfulness leert je op alledaagse en bijzondere gebeurtenissen te reageren met meer helderheid, vriendelijk, geduld en wijsheid.

Mindful zwanger en bevallen bereidt je voor op het leven met je kindje en is de enige zwangerschapscursus waar je een leven lang iets aan hebt.

 

Ja, je bent van harte welkom. Het is wel belangrijk dat je partner begrijpt wat mindfulness is en hoe jouw cursus eruit ziet. Praat je partner daarom geregeld bij.

De achtweekse cursus heeft een partneravond; kom je daar samen naar toe?

Misschien is het goed om te weten waarom onze cursussen zijn ontwikkeld om samen met je partner (of bevalmaatje) te volgen. Ook voor partners heeft mindfulness veel te bieden. Immers; ook voor partners kunnen zwangerschap, bevalling en ouderschap spanningsvol zijn. Mindfulness helpt partners hiermee om te gaan. Daarnaast leert je partner hoe hij jou kan steunen tijdens de bevalling, hoe hij zelf met de weeën om kan gaan en straks als ouder een evenwichtige start te maken.

Let op: de tweedaagse workshop kun je alleen samen met een partner volgen. Dit mag natuurlijk ook een vriendin of bevalmaatje zijn.

Je bent de gehele zwangerschap welkom. Een goede lichamelijke conditie is niet van belang.

Meestal volgen deelnemers de achtweekse of tweedaagse cursus na twintig weken zwangerschap. Wanneer je tegen de bevalling opziet, kan eerder volgen van de cursus fijn zijn.

Wanneer je het online programma volgt, heb je een half jaar lang toegang tot alle lesmaterialen.

Vrijwel alle resultaten die onderzoek laat zien, zijn gebaseerd op een achtweekse training bij een goed opgeleide trainer. De effecten van minder lessen en kortere lessen zijn nog niet aangetoond. Er zit een opbouw in de training; in les vier leer je andere dingen dan in les drie. Les drie heb je nodig om les vier te kunnen volgen. Het volgen van een halve training heeft geen effect. In de cursus leer je mindful leven én word je voorbereid op de bevalling en het ouderschap. Hier is tijd voor nodig. Een troost: de training kost je één keer per week een avond en dagelijks een half uur, de baby vraagt straks meer van je tijd.

Is de achtweekse training niet haalbaar? Misschien is de tweedaagse workshop een alternatief voor je of kunnen we je in privélessen ook wat voor je betekenen.