Training Mindful Zwanger en Bevallen ‘Live’

Heb je geen zin in een saaie pufclub?

En al helemaal niet in zweverig gedoe?

Wil je dingen leren waar je écht wat aan hebt?

Dan ben je bij mindful zwanger en bevallen op de juiste plek! Praktische oefeningen en nuttige informatie van een verloskundige die tevens mindfulnesstrainer is. In vier of acht weken volg je de ideale zwangerschapscursus.

Alles wat je nodig hebt voor de bevalling, gecombineerd met een volwaardige mindfulnesstraining!

✓ Vind je het spannend om te gaan bevallen?
✓ Ben je bang om de controle te verliezen?
✓ Weet je niet of je de pijn aankunt?
✓ Wil je gewoon zwangerschap en babytijd bewust ervaren?
✓ Pieker je makkelijk? Veel stress of angst?
✓ Of ben je gewoon benieuwd naar mindfulness?

Alleen bij ons krijg je de allerbeste voorbereiding die je maar kunt krijgen. We nemen ons vak serieus. Mindfulness is voor ons geen modewoord, waarmee we jou wat willen verkopen. We beoefenen het zelf en nemen het mee in ons gezin en ons werk. Al onze trainers hebben een gedegen opleiding gehad, zijn geregistreerd bij de beroepsvereniging voor mindfulnesstrainers en blijven scholingen volgen. We zijn er zo van overtuigd dat we zelfs andere zorgverleners opleiden om deze training te kunnen geven.

Onze trainingen werken echt! Onderzoek laat zien dat mindful zwanger en bevallen prachtige voordelen heeft voor jou en je kindje:

  • Je ontspant meer
  • Genieten van je zwangerschap is makkelijker
  • Minder pijnbestrijding tijdens je bevalling
  • Je zelfvertrouwen groeit
  • Je ziet minder op tegen de bevalling
  • De kans op een depressie in je kraamtijd is kleiner
  • Je relatie met je partner is stabieler

Geloof je dat niet zomaar? Mooi, gefeliciteerd! Een onderzoekende en kritische houding is de eerste stap naar het nemen van de regie over je bevalling en ouderschap. Het helpt je het koren van het kaf te scheiden, wat helpt in je keuze voor een zwangerschapscursus. We verwijzen je voor het laatste wetenschappelijk onderzoek over deze training graag naar de officiële internationale website van Mindfulness Based Childbirth & Parenting. Je vind daar trouwens ook diverse artikelen uit internationale tijdschriften.

(Er is nog veel meer onderzoek gedaan naar mindfulness voor aanstaande ouders, het onderzoek op deze site is volledig toegespitst op dit specifieke programma.)

En weet je wat het mooiste is? Mindful zwanger en bevallen is heel veel meer dan een zwangerschapscursus. Het blijft niet bij een supergoede voorbereiding op de bevalling. Het is immers een mindfulnesstraining! Je zult een leven lang terug kunnen pakken naar de vaardigheden die je in onze trainingen geleerd hebt.

Voordelen van mindfulness voor de rest van je leven:

  • Minder stress
  • Meer genieten
  • Minder piekeren
  • Beter in balans
  • Je grenzen goed aanvoelen
  • Keuzes maken die bij jou passen
  • De regie over je leven ervaren
  • De papa of mama zijn die jij wílt zijn
  • En nog veel meer!

Fenny en Erik over hun achtweekse training

Deze training is het de officiële Mindfulness Based Childbirth & Parenting programma, en wordt in Nederland slechts op drie plaatsen gegeven! Onze trainers zijn opgeleid door Nancy Bardacke, founder van het MBCP-programma. Daar zijn we trots op!

met Nancy Bardacke

met Jon Kabat-Zinn

met Mila Kabat-Zinn

Kort samengevat:

We leren je om meer te genieten van het nu en hoe je mindful kunt zijn tijdens je leven van alledag. Dit neem je mee in je ouderschap! Daarnaast leer je om te gaan met spanning, pijn en stress en vertellen we je alles wat je weten moet over de bevalling. Je krijgt alle benodigde informatie over de bevalling en leert hoe je de kansen op een goede bevalling kunt vergroten en hoe je om kunt gaan met tegenslag, complicaties en medische ingrepen.

De oefeningen zijn op allerlei manieren toegespitst op de zwangerschap en geboorte. Ook is veel tijd ingeruimd om te leren op allerlei om te gaan met pijn, zodat je weet hoe je straks tijdens de weeën op je sterkst bent, ongeacht hoe de bevalling zal verlopen. Het is een praktische cursus!

Mindfulness is universeel, en van meerwaarde voor de zwangere én haar partner. De bevalling gaat ook een hele bijzondere én intensieve ervaring zijn voor jullie allebei. Heel graag leren we deze vaardigheden daarom aan jullie beiden. Verplicht is dit niet;  jullie mogen zelf kiezen of je partner alleen de zesde les of álle lessen meevolgt. Hier hoef je niets voor bij te betalen.

Maak hier kennis met onze trainers. In Rijen (regio Breda) krijg je les van Lilian (06-28958126). In Dronten geeft Yvonne les. (06-15535338)

Als je naast het oefenen ook graag leest, krijg je tijdens de training een leenexemplaar van het boek ‘Mindful bevallen’. De reader is inbegrepen in de cursusprijs.

Er zijn in 2018 helaas geen 8-weekse trainingen meer in de regio Breda.
Kijk hier voor data en aanmelden in de regio Dronten (Flevoland)

Wanneer je het hele programma volgt, krijg je acht lessen van tweeënhalf uur, een verdiepingsdag in het weekend en een terugkomles.

Twijfel je of het wel wat voor je is? Meld je dan aan voor basic en beslis na vier weken of je les 5 t/m 8 ook wilt volgen.

Inhoud van de training

“Lilian, ontzettend bedankt voor de cursus mindfulness voor zwangeren waar ik en mijn partner aan deel hebben mogen nemen. We hebben er beide veel baat bij gehad. Het was een verademing om alles bewust te gaan doen.

We zijn veel meer gaan genieten van dingen die we voorheen op de automatische piloot deden (en dat bleken toch wel heel veel handelingen te zijn). Heerlijk om de omgeving nu echt te zien, te voelen en te ruiken als ik ga wandelen. En niet gewoon knuffelen met ons kleine mannetje, maar zijn huidje ook echt voelen, zijn bewegingen volgen en die heerlijke babygeur ruiken. Ook hoef ik nu een stuk minder vaak te gaan kijken of ik de deur nou wel op slot heb gedaan en of ik de waterkoker had aangezet.

Sommige opdrachten waren onwennig en leken gek. Juist die leverden enorm veel op. De loopmeditatie bijvoorbeeld. Wat een complexe activiteit is dat eigenlijk. Voor kinderen moet dat wel heel moeilijk zijn om te leren. Benen op de juiste wijze bewegen, evenwicht houden, vooruit kijken, jezelf de juiste kant opsturen. Ik ben benieuwd hoe ons mannetje deze zware klus over een tijd gaat klaren!

Ook heb ik geleerd om mijn lijf tijdens de zwangerschap te accepteren. Wat baalde ik ervan toen sommige yogaoefeningen niet meer lukte. Toch heb je me geleerd dat het nu eenmaal zo is. Wat is daar nou eigenlijk zo erg aan? We hebben er een prachtig wonder voor teruggekregen.

Tijdens de bevalling had ik ook veel aan de informatie die je had gegeven. Tussen de weeën door is er inderdaad….. niks! Zo fijn om je daarop te kunnen richten. Weer alle energie verzamelen om de volgende wee te laten komen en te laten gaan. Ook mijn man wist door de houdingen die we hebben geoefend me goed te ondersteunen. Helaas hebben we geen gebruik kunnen maken van de hulpmiddelen die je had getoond. Heel graag had ik de yogabal willen gebruiken. De bevalling ging zo ontzettend snel (4 uur vanaf de eerste wee) dat we hier niet aan toekwamen. Wellicht ooit bij een volgende zwangerschap?”

En nog veel meer testimonials.

Tarieven

Vergoedingen

De vergoeding van zorgverzekeraars voor zwangerschapscursussen varieert van €0 tot €500. We zijn indien nodig in het bezit van een AGB-code. De cursussen worden gegeven door een verloskundige (dit is soms nodig om een vergoeding te krijgen). Doe bij twijfel navraag bij je zorgverzekeraar, vraag hierbij naar een vergoeding voor zwangerschapscursussen (niet voor mindfulnesscursussen). Bel of mail ons gerust, we denken graag met je mee.

Vaders komen jullie ook?

Waarom zou je als partner in ’s hemelsnaam meegaan? Die vraag horen we vaak. Het zal je niet verbazen dat wij juist zeggen dat we dat we heel belangrijk vinden. Als verloskundig zorgverlener zien we bij bevallingen heel goed het verschil tussen ouders die zich samen hebben voorbereid op de bevalling en waar dat anders is.

Toch snappen we het ook wel. Zwangerschapscursussen hebben nogal eens het imago van een pubclub. En veel mannen zeggen op ons spreekuur ‘ik kan toch niets voor haar doen’. Mogen we een poging doen je over te halen?

  • Jij zult geen weeën hebben, maar je zult wel weeën zien! Je vrouw met pijn. Vraag eens rond. Andere partners zullen je vertellen dat dit niet gemakkelijk is. En daar blijft het niet bij. Vermoeidheid, verveling, ongerustheid en gemis aan controle komen vaak voor tijdens een bevalling. Hoe ga jij daar mee om? We beloven je dat mindfulness jou daar bij helpt!
  • Wist je dat een bevalling slechter verloopt als de mensen er om heen gespannen zijn? Je vrouw kan wel goed kunnen puffen, maar wanneer jij daar gespannen naast zit, duren haar weeën langer. Dat betekent dat hier een stukje verantwoordelijkheid bij jullie beiden ligt. Allebei heb je een goede voorbereiding nodig!
  • Het is absolute onzin dat je tijdens de bevalling machteloos moet toekijken. Juist als partner kun je je barende vrouw ontzettend tot steun zijn. Dit wordt wel heel veel makkelijker als je weet hoe je dat kunt doen.
  • Natuurlijk; een gezonde moeder en een gezonde baby, dat is waar het om gaat. Maar jij telt ook mee! In de kraamtijd hebben we ook gezonde vaders nodig! Er is weinig aandacht voor vaders, terwijl ook veel mannen de bevalling toch echt wel spannend vinden. En post partum depressies bij vaders komen ook zeker voor! Wij vinden het heel belangrijk dat ook jij een goede bevalervaring hebt. Dat betekent dat de bevalling teamwork is. En in dat team ondersteunen barende, partner en zorgverlener elkaar. Wist je dat jouw vrouw tijdens de bevalling jou ook kan steunen? En dat wij weten hoe fijn dat is? En dat we jullie daar heel graag bij helpen?
  • Jij kunt baringspijn verlichten. Hoe? We leren het je graag! Dan leren we je ook hoe je haar kunt helpen met de oefeningen, bij paniek, met het maken van keuzes en bij vermoeidheid.
  • Mindfulness is van waarde voor je hele leven. Preventief voor burnout, meer ontspanning, minder stress…. We kunnen nog wel even doorgaan. Dat is echt niet alleen voor zwangeren, maar ook voor jou! Terwijl zij leert hoe ze haar weeën moet opvangen, leer jij omgaan met pijnlijke strubbelingen op je werk.
  • Je wordt vader! Supergaaf, maar ook best spannend toch? Hoe je goed voor jezelf kunt zorgen als je vader bent én een drukke baan hebt? Mogen we je laten ervaren hoe mindfulness kan helpen om precies die vader te worden die jij graag wilt zijn voor je kindje? Hoe je mindfulness kunt inzetten als je je geduld verliest tijdens gebroken nachten of peuterpubertijd?
  • Andere dingen doen jullie toch ook samen? Babykamer regelen, naam kiezen, kinderopvang uitzoeken? Kindje samen maken, kindje samen op de wereld zetten. Logisch toch?

Je mag als partner gratis mee naar alle lessen. En zelf ook de oefeningen doen is ook gratis. 🙂

Toch niet overtuigd? Kom je dan wel mee naar de 6e les? Je bent heel welkom!

Ik heb genoeg gelezen en meld me aan voor Dronten

Tien goede redenen voor een mindfulnesstraining in de zwangerschap

1. Mindfulness versterkt de band tussen jou en je kind.
2. De komst van kinderen verandert veel in je relatie.
3. Het ouderschap is door mindfulness minder stressvol.
4. Bij stress verlopen de zwangerschap en bevalling moeilijker.
5. Stress is slecht voor de gezondheid van de baby, nu en later.
6. Goed voor jezelf zorgen is nodig om goed voor je kind te kunnen zorgen.
7. Niemand heeft jouw bevalling onder controle. Niemand kan complicaties uitsluiten.
8. Perfecte ouders bestaan niet. Mindfulness leert je vriendelijker om te gaan met jezelf.
9. De zwangerschap is een ‘life-event’; een periode vol veranderingen voor jou en je partner.
10. Als je opziet tegen de bevalling beleef je de zwangerschap negatiever, verlopen zwangerschap en bevalling minder gezond,heb je meer kans op een depressie na de geboorte en komt de binding tussen jou en de baby moeilijker op gang.

Zelftest

Een mindfulnesstraining is leerzaam en zinvol voor iedereen.  In het bijzonder zul je er wat aan hebben als je je herkent in deze uitspraken:

✓Ik maak me zorgen over kleine dingen.
✓Ik wil bewuster leven.
✓Ik zoek een zwangerschapscursus waar ik na de zwangerschap ook nog wat aan heb.
✓Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden op de bevalling en er alles aan doen om het goed te laten verlopen.
✓Negatieve gedachten kan ik niet van me afzetten.
✓Ik word onrustig als het stil is.
✓Ik denk dat ik niet goed met de pijn kan omgaan.
✓Ik zit niet lekker in mijn vel.
✓Ik word emotioneel als ik terugdenk aan het verleden.
✓Ik voel me verdrietig of angstig door mijn eigen gedachten.
✓Het voelt alsof het leven aan me voorbij gaat.
✓Ik heb weinig zelfvertrouwen.
✓Ik reageer makkelijk ‘als vanzelf’ op een vervelende of overdreven manier in bepaalde situaties.
✓Er zijn veel mooie dingen waar ik niet van geniet.
✓Ik vind het moeilijk om te gaan met onplezierige gedachten of emoties.
✓Ik wil niet in paniek raken tijdens de bevalling.
✓Ik heb graag controle over de dingen in mijn leven.
✓Ik kom tijd tekort.
✓Ik maak me vaak  zorgen over kleine dingen.
✓Ik voel me onzeker.
✓Ik zie op tegen de bevalling.
✓Als ik aan de bevalling denk, raak ik gespannen.
✓Ik zoek een leuke én zinvolle zwangerschapscursus.
✓Als ik een probleem heb, heb ik de neiging om te denken dat het mijn hele leven vergalt.

Denk je dat je wel wat aan mindfulness zou kunnen hebben, maar weet je niet of mediteren je aanspreekt? Meld je dan hier aan voor een gratis online proefles. Deze proefles ontvang je per mail, en kun je thuis op een door jou gekozen tijdstip volgen.

Ik heb genoeg gelezen en meld me aan voor Dronten

Wanneer je het hele programma volgt, krijg je acht lessen van tweeënhalf uur, een verdiepingsdag in het weekend en een terugkomles.

Twijfel je of het wel wat voor je is? Meld je dan aan voor basic en beslis na vier weken of je les 5 t/m 8 ook wilt volgen.

Veelgestelde vragen

Het grootste deel van de tijd tijdens de training wordt besteed aan het leren van mindfulnessvaardigheden. Op allerlei manieren zijn de oefeningen toegespitst op de zwangerschap en geboorte. Daarnaast is Mindful Zwanger en Bevallen een volwaardige zwangerschapscursus. In de training krijg je alle benodigde informatie over de bevalling; normale geboorte, hoe je de kansen op een goede bevalling kunt vergroten en hoe je om kunt gaan met tegenslag en complicaties.

Een gewone zwangerschapscursus geeft je informatie, oefeningen voor buik-, rug- en bekkenbodemspieren en ‘pufles’. Informatie is belangrijk. Het zal je helpen als je begrijpt wat er gebeurt. Je zult echter nooit je kunnen inlezen in alle mogelijke scenario’s. In de mindfulnesstraining krijg je alle informatie die je nodig hebt. Maar wat veel belangrijker is, is dat je leert om te gaan met scenario’s waarop je niet bent voorbereid. Hoe kun je op dat moment rustig blijven en goede keuzes maken die passen bij wat je belangrijk vindt.

Ook is in de achtweekse en tweedaagse veel tijd ingeruimd om te leren om te gaan met pijn, zodat je weet hoe je straks tijdens de weeën op je sterkst bent, ongeacht hoe de bevalling straks zal verlopen. Ook je partner leert hoe hij met de pijn kan werken.

Onze deelnemers gezonde, gewone aanstaande ouders die zich willen voorbereiden op de geboorte en de tijd daarna.

In het bijzonder is mindfulness geschikt voor ouders die opzien tegen de bevalling, stress ervaren, negatieve ervaringen hebben met pijn, bekend zijn met depressies en ouders die makkelijk bezorgd zijn.

Mindful Zwanger & Bevallen is geschikt voor iedere ouder. Wat je leert zal je helpen bij de bevalling; ongeacht waar en hoe je gaat bevallen. Iedere bevalling gaat gepaard met emoties, onzekerheden en onverwachte situaties. Wel zal de training de kansen op een goede bevalling vergroten.

Je bent heel welkom, ongeacht hoe en waar je kindje geboren gaat worden!

Mindfulnessoefeningen zijn eenvoudig, maar niet gemakkelijk. Het kan lastig zijn de oefeningen echt te gaan doen. Misschien kom je ook wel hindernissen tegen tijdens het oefenen. Hoe je hier mee om kunt gaan is onderdeel van de lessen.

In de achtweekse en in het online programma wordt van je gevraagd zes dagen per week een half uur per dag te oefenen met diverse meditaties.Er zit veel variatie in deze oefeningen.

De training is uitdagend, maar niet zo uitdagend als bevallen en het opvoeden van je kind. Dit maakt de training een goede voorbereiding voor straks.

Nee, je leert in deze training alles wat je nodig hebt. Wel is het verstandig de informatie-avond van je eigen verloskundige of ziekenhuis te bezoeken; wij zijn onvoldoende op de hoogte van lokale praktische afspraken. Wanneer je het leuk vindt ook een andere zwangerschapscursus te volgen, is dit niet bezwaarlijk.

Buik-, rug- en bekkenbodemspieren train je niet in de mindfulnesstraining. Sterker nog; je kunt de mindfulnesstraining zelfs volgen als je bedrust moet houden. Een goede lichamelijke conditie is wel belangrijk voor een vlotter verloop van de zwangerschap en bevalling en een beter herstel daarna. Zorg daarnaast dat je lichamelijk in conditie blijft. Sporten is altijd goed, zeker ook als je zwanger bent.

Als verloskundige en gynaecoloog hebben we vele bevallingen begeleid. Vrouwen zonder cursus, vrouwen met cursus, partners met cursus, partners die een avond mee zijn geweest, partners zonder cursus. Onze ervaring is dat het vooraf leren van ademhalingstechnieken niet noodzakelijk is. Wanneer de ademhaling zich tijdens de bevalling niet vanzelf reguleert, is enkele weeën begeleiding van de verloskundige voldoende om op dat moment te leren puffen. In de mindfulnesstraining is ruim aandacht voor je ademhaling.

Hoe je de weeën ervaart heeft echter weinig te maken met hoe je ademt. Veel belangrijker is hoe het met jou gaat terwijl je weeën hebt, wat er in je hoofd gebeurt en hoe je tegen de bevalling aankijkt. Mindfulness leert je om te gaan met je ademhaling, met pijn én met de denkgeest. En daar valt of staat het mee!

Hypnobirthing leert je om diep te ontspannen en te vertrouwen in je eigen lichaam en innerlijk weten. Mindfulness leert je te ontspannen, maar veel belangrijker nog hoe je om kunt gaan met het onverwachte. Om je bewust te zijn van wat er in je en om je heen gebeurt en voluit te leven. Je leert minder op de automatische piloot te reageren. Hoe je bewuste keuzes kunt maken in elke situatie, zonder overspoeld te worden door onverwachte gebeurtenissen of emoties. Mindfulness leert je op alledaagse en bijzondere gebeurtenissen te reageren met meer helderheid, vriendelijk, geduld en wijsheid.

Mindful zwanger en bevallen bereidt je voor op het leven met je kindje en is de enige zwangerschapscursus waar je een leven lang iets aan hebt.

 

Ja, je bent van harte welkom. Het is wel belangrijk dat je partner begrijpt wat mindfulness is en hoe jouw cursus eruit ziet. Praat je partner daarom geregeld bij.

De achtweekse cursus heeft een partneravond; kom je daar samen naar toe?

Misschien is het goed om te weten waarom onze cursussen zijn ontwikkeld om samen met je partner (of bevalmaatje) te volgen. Ook voor partners heeft mindfulness veel te bieden. Immers; ook voor partners kunnen zwangerschap, bevalling en ouderschap spanningsvol zijn. Mindfulness helpt partners hiermee om te gaan. Daarnaast leert je partner hoe hij jou kan steunen tijdens de bevalling, hoe hij zelf met de weeën om kan gaan en straks als ouder een evenwichtige start te maken.

Let op: de tweedaagse workshop kun je alleen samen met een partner volgen. Dit mag natuurlijk ook een vriendin of bevalmaatje zijn.

Je bent de gehele zwangerschap welkom. Een goede lichamelijke conditie is niet van belang.

Meestal volgen deelnemers de achtweekse of tweedaagse cursus na twintig weken zwangerschap. Wanneer je tegen de bevalling opziet, kan eerder volgen van de cursus fijn zijn.

Wanneer je het online programma volgt, heb je een half jaar lang toegang tot alle lesmaterialen.

Vrijwel alle resultaten die onderzoek laat zien, zijn gebaseerd op een achtweekse training bij een goed opgeleide trainer. De effecten van minder lessen en kortere lessen zijn nog niet aangetoond. Er zit een opbouw in de training; in les vier leer je andere dingen dan in les drie. Les drie heb je nodig om les vier te kunnen volgen. In de cursus leer je mindful leven én word je voorbereid op de bevalling en het ouderschap. Hier is tijd voor nodig. Net zoals het tijd kost om te leren zwemmen, te leren lopen of tennissen. Een troost: de training kost je één keer per week een avond en dagelijks een half uur, de baby vraagt straks meer van je tijd.

Twijfel je? Je mag vier weken mee doen aan MBCP Basic en daarna beslissen of je les 5 t/m 8 ook wilt volgen. Je merkt dan vanzelf wat het jou brengt en of het bij je past.

Wel geïnteresseerd, maar is de achtweekse training niet haalbaar? Misschien is de tweedaagse workshop een alternatief voor je of kunnen we je in privélessen of de online training ook wat voor je betekenen.